vrijdag 27 mei 2016

De nieuwe imme,

Het was een spannende dag, voor de eerste keer in mijn hobby-imker leven heb ik het uitzwermen van een nieuwe imme gezien. Supertrots op het mooie volkje dat uit onze eerste toplattenvat is ontstaan.
Om jullie een indruk te geven heb ik geprobeerd om ze op de foto te zetten voor ze geschept zijn. Ze hangen in het midden van de foto verscholen tussen de takken van de Wisteria (die nu een tak armer is).
Zelf geschept met een schepkorf van mijn onofficiƫle mentor Henk Stam.
Bedankt Henk!



Ze zitten op een heel ongelukkig plaatsje hier maar het is allemaal goed gegaan, vanavond gaan ze in het aangepaste toplattenvat en hopen we misschien een keer honing te oogsten.
Het is jammer voor de bijen, het is hun voorraadje voor de lange koude winter maar ik ga het goed maken.
Ik zorg voor een goede inwintering en ik zal echt niet teveel van hun voorraad weghalen.


2017
Dit jaar moet alles veranderen .
Met drie volken de winter in, met twee volken eruit maar het lijkt erop dat de twee volken uit vat twee zijn samen gegaan.

De bijenvaten gaan verdwijnen.
Het is toch niet zo'n succes omdat het niet mogelijk is om honing te oogsten en omdat met andere imkers niet goed van raten gewisseld kan worden als er hulp nodig is. Nou ja, het is lastig om uit te leggen maar een van de volken gaat verhuizen naar een andere stal. Het blijven wel onze bijen en ik blijf er ook zelf voor zorgen maar het wordt wel een zwerm want de stal is hier heel dichtbij, het vat verhuizen is niet erg handig dus.
En als je dan toch gaat veranderen................ dan maar helemaal over naar de bijen kasten.
En vandaag, 3 juli 2017, heb ik een nieuw volk in een nieuwe kast op de nieuwe locatie gekregen.

Het volkje komt in een volle zesramer en gaat het komend weekend over in de 10-ramer op de nieuwe standplaats.
De bijen in onze eigen tuin zijn van vat naar kast verhuisd. Dat was echt niet leuk en dat doe ik ook nooit meer want de bijen uit hun eigen raten snijden en in ramen van de kast zetten is echt heel naar om te doen. Als ik het van te voren had geweten was ik er echt niet aan begonnen maar gedane zaken nemen geen keer. Ze zitten in de kast, zijn rustig als je niet in de kast komt, als je wel aan de kast komt zijn ze narrig. Ze weten vast niet beter!

Hoe het met de beide volken in de kasten gaat kunnen jullie hier in de toekomst lezen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten